diumenge, 20 de agost de 2017
Diari Maresme | Independent i Comarcal

Francesc Miralles

francesc_miralles_100x100.jpgEntrevista de l’Anna Rossell amb Francesc Miralles, guanyador, juntament amb l’Àlex Rovira, del Premi de novel·la Ciudad de Torrevieja 2009.

francesc_miralles_100x100.jpgEntrevista de l’Anna Rossell amb Francesc Miralles, guanyador, juntament amb l’Àlex Rovira, del Premi de novel·la Ciudad de Torrevieja 2.009

Tu i l’Àlex Rovira acabeu de guanyar el Premi Literari Ciudad de Torrevieja. Què suposa per a vosaltres – per a un escriptor – aquest premi?
Resposta (Francesc Miralles): Sobretot t’assegura una bona campanya de promoció, perquè vas de gira per 6 ciutats espanyoles i el llibre té una bona col·locació.

Marquen els premis literaris tendències en la literatura?
Jo diria que marquen només les tendències comercials.

Espanya és un dels països europeus que té, amb diferència, més premis literaris. Com valoreu vosaltres aquest fet?
Està molt bé perquè així hi ha oportunitats per a tothom, si se sap escollir un premi d’una mida adequada al moment de la teva carrera.

Els dos us heu especialitzat en psicologia, escriviu articles per a revistes del gènere i d’autoajuda (Àlex, Psiko, Francesc, Integral): ha determinat d’alguna manera aquest coneixement comú l’escriptura de la novel·la premiada ‘La última respuesta’?
Per descomptat, ja que s’aborda Einstein des del punt de vista científic, psicològic i espiritual. La nostra formació en aquest sentit ens ha donat una visió holística d’aquest personatge icònic del segle XX.

Proveniu de mons acadèmics molt diferents: Àlex, llicenciat en Ciències Empresarials i Francesc, Filòleg … . On es troben aquests dos mons?
Es troben justament en el camp de la psicologia i de l’espiritualitat, que de fet és una síntesi de tots els altres camps.

Us encuadreu dins d’alguna tradició literària?
Hem volgut batejar el gènere de L’ÚLTIMA RESPOSTA com a "thriller inspiracional".

Us ha marcat algun autor especialment? Què és el que més us ha impactat d’ell o ella?
Als dos ens agrada molt Viktor Frankl, per la seva visió optimista i humanista de la vida. L’HOME A LA RECERCA DE SENTIT és el nostre llibre de capçalera. I ens agrada la logoteràpia que ell va plantejar.

Escriviu per a un determinat públic? Voleu arribar a algú en primera línia?
Escrivim per a tot tipus de lectors, no som elitistes en aquest sentit.

Les vostres novel·les – també les que heu escrit cadascun en solitari -, així com llibres d’un altre gènere, semblen tancar, més o menys clarament, fórmules clau per a una vida harmònica – La brúixola interior, La bona sort, la bona vida , Les paraules que curen, El laberint de la felicitat, El Zen de l’empresa, El millor lloc del món és aquí mateix, Atreveix-te a pensar, …-: Existeixen aquestes fórmules a la vida real?
Més que fórmules són inspiracions perquè el lector reflexioni i trobi les seves pròpies solucions. Cap "autoajuda" t’ajuda si no t’arremangues i poses fil a l’agulla per canviar les coses que has fet malament i fer allò que encara no havies fet.

Aquestes fórmules clau per a la felicitat s’extreuen d’una veta filosòfica: Tenen els vostres llibres un rerefons filosòfic?
Sí, és clar. Encara que la expressem de manera senzilla, no acadèmica. Podem anomenar-la "filosofia de butxaca".

Aquest títol teu, Atreveix-te a pensar, reprodueix el sapere aude kantià, que va ser el lema dels il·lustrats: necessita la nostra societat una nova il·lustració?
Crec més aviat que la societat està sobreil·lustrada. El que necessitem justament és el contrari: simplificar, garbellar estímuls, dirigir la nostra ment a una sola cosa a la vegada.

Com es resol tècnicament l’escriptura literària entre dos?
Amb molta amistat i repartint bé les tasques. Escriure un llibre d’aquest tipus és com aixecar una casa.

Us interessa un tipus d’històries en especial?
Ens agraden les històries amb un rerefons humà.

En la literatura alemanya es parla sovint de dos tipus d’escriptor: aquell que, com Thomas Mann, compleix amb un horari de treball literari de manera disciplinada i metòdica, i el que, com Kafka, escriu de manera apassionada, necessita l’escriptura com una vàlvula d’escapament i d’ajuda per a la supervivència: A quin tipus d’escriptor pertanyeu vosaltres?
Jo escric amb un horari de treball, encara que sigui aproximat, perquè signo contractes on s’estableixen dates de lliurament concretes. Cal organitzar-se! Normalment escric a partir del matí fins a primera hora de la tarda.

Existeixen a la literatura tendències per èpoques, de manera semblant a la moda? Si és així, quins són els accents ara mateix?
Ara mateix estan molt de moda les novel·les d’aventures de tot tipus, si pot ser amb un rerefons cultural, és a dir, que el lector no es quedi amb la lectura d’entreteniment, sinó que aprengui alguna cosa quan hagi acabat la novel·la.

Fins fa pocs anys predominaven les veus pessimistes que auguraven que el llibre en suport paper tenia els dies comptats i que la poderosa imatge donaria l’última estocada al cada vegada més reduït nombre de lectors. Malgrat això, no sembla que hagin de complir les seves prediccions. Com veieu vosaltres el futur de la literatura?
No tenim una visió catastrofista d’aquest tema en absolut. Hi ha un espai i un moment per a tot. Un excés d’audiovisuals acaba cansant a qualsevol persona. Per això el llibre sempre serà el fidel company dels éssers humans inquiets, pels segles dels segles.

Moltes gràcies per la vostra atenció i el vostre temps.

per Anna Rossell

Deixa un comentari

» Normes d'ús dels comentaris
produït per