buy sildenafil canada buy cheapest viagra uk buying meclizine online buy cialis uk online buy mentat online
dilluns, 24 de setembre de 2018
Diari Maresme | Independent i Comarcal

Doblet de dones al capdavant del Festival de Cannes

‘Lazzaro felice’

El 71 Festival de Cinema de Cannes ha afavorit la selecció de cineastes a competició i hem tingut la presència de la realitzadora francesa Eva Husson – directora que va debutar amb un film sobre l’adolescència, ‘Bang Gang’ (2015) -, amb un discret film protagonitzat per un grup de dones guerrilleres kurdes i una periodista francesa, ‘Les filles de soleil’. I en Secció Oficial, novament una directora bregarà per obtenir la Palma d’Or, la italiana Alice Rohrwacher, que després de l’èxit aconseguit pel seu anterior film ‘El país de las Maravillas’ (2014), Premi Especial del Jurat de Cannes, ha presentat enguany una preciosa faula social, ‘Lazzaro felice’, amb el català Sergi Lòpez en el seu repartiment.

Cinefília

‘2001. Una odisea en el espacio’D’altra banda, un dels reclams més cinèfils del certamen, la secció Cannes Classics, ha tingut un dels seus plats forts amb la projecció especial del clàssic modern de la ciència-ficció, ‘2001. Una odisea del espacio’ d’Stanley Kubrick, en motiu del seu 50è aniversari, una versió original presentada com un autèntic esdeveniment en l’espectacular format de 70 mm. Sense abandonar els referents cinèfils del dia, convé destacar el nou remake del clàssic literari de Ray Bradbury, ‘Fahrenheit 451’, ara a càrrec del nord-americà Ramin Bahrani, una producció dels estudis HBO i amb protagonisme de Sofia Boutella, Michael B. Jordan o Michael Shannon, que actualitza la clàssica versió anglesa d’aquest relat clau de la ciència ficció a càrrec del francès François Truffaut l’any 1966 però que es mostra incapaç de fer-ne una versió perdurable.

Catalunya

No podem passar per alt la bona nova del premi que s’ha atorgat aquest diumenge 13 de maig a la realitzadora catalana Carla Simon, directora de la gran pel·lícula de l’any passat, ‘Estiu 1993’. Simon ha estat reconeguda per una iniciativa de Kering i el mateix Festival de Cannes amb el premi Women in Motion Young Talent Award 2018, un reconeixement que respon a la política de visibilitzar la presència femenina en el cinema.

I no podem oblidar el ressò mediàtic que han creat les paraules de Godard, en una inèdita connexió telefònica, a través de Face Time, que en la roda de preguntes del seu film a competició, ‘Le livre d’image’, va deixar anar una picada d’ullet prou eloqüent sobre la situació actual de Catalunya, que la comparava amb les dificultats del cinema d’autor actual, en què la frase textual deia, “el cinema, com Catalunya, té dificultats per existir”. Aquest record per Catalunya no és cap estirabot, ja que el mateix Godard a ‘Le livre d’image’ mostrava de forma breu però ben explícita, la frase inscrita en la pantalla, ‘Homenatge de Catalunya’, en un dels fragments del seu film, un homenatge indubtable tant a Catalunya, com a l’obra homònima de George Orwell, sense citar-lo.

‘Les filles de soleil’ d’Eva Husson. Dones en combat

‘Les filles du soleil’

‘Les filles de soleil’, dirigida i escrita per la realitzadora francesa Eva Husson, és un altre film de guerra inspirat en conflictes armats d’aquest món tan convuls i agitat com és el nostre. Una preocupació certificada alhora pel film inaugural d’Un certain Regard, ‘Donbass’ de Sergei Loznitsa, sobre el conflicte armat entre Ucraïna i Rússia. ‘Les filles del soleil’ està centrada en unes combatents kurdes que lluiten contra Estat Islàmic, són un grup de dones que han estat esclavitzades i violades pels talibans i que un cop alliberades s’han mobilitzat per crear un batalló militar femení.

.

El film comença amb l’arribada al front de guerra d’una veterana periodista de guerra francesa, Matilde (l’actriu i cineasta Emmanuelle Bercot), qui queda sorpresa de conèixer a una líder kurda molt carismàtica, Bahar (Golshifteh Farahani). La trama es conforma a través de repetits flashbacks al passat de Bahar, records compaginats amb el present de l’ofensiva per reconquerir el poble d’ella pres pels talibans. Descobrirem a través de l’evocació del passat els fets que l’han portat a ser una combatent, ella era una advocada iazidista a qui els talibans assassinen el marit mentre ella i el fill són segrestats juntament amb altres dones de la població.

Les escaramusses pròpies de la guerra, el pla de reconquesta lde a ciutat ocupada, es combina alhora amb la recerca desesperada de Bahar per trobar el seu fill en poder dels talibans, els quals han convertit l’escola laica del poble en una escola corànica, amb els escolars reconvertits en nens de la guerra. El drama personal de la guerrillera es solapa també amb el drama interior de la periodista, forjant així una amistat plena de camaraderia i confessions íntimes, unides per la tragèdia que ha marcat a cadascuna. Husson fa entrar en escena també el paper assignat al periodista, a qui si li demana alguna cosa més que distància i fredor en el tractament dels conflictes, un compromís i una implicació personal en defensa de la veritat.

na qüestió d’ètica periodística que ha estat present també en un altre film sobre reporters de guerra com és el cas de la cinta d’animació de participació espanyola ‘Another Day of Life’, sobre l’experiència pròpia del reporter i escriptor polonès Ryszard Kapuscinski a Angola l’any 1975. És un film manifestament reivindicatiu del paper de les dones, agrupades aquí contra el ultratge i la seva violentació per part dels homes d’Estat Islàmic. És un film feminista, doncs, però també un film de dones, fet d’intimitats i complicitats mútues. Llàstima que la sensació final que deixa el film no pot superar el registre dels llocs comuns del gènere bèl·lic amb reporter, de transcendir aquests tòpics.

Article: Joan Millaret Valls

Deixa un comentari

» Normes d'ús dels comentaris
produït per