dissabte, 20 de octubre de 2018
Diari Maresme | Independent i Comarcal

El D’A 2018 s’ha posat en marxa

.

El D’A Film Festival s’acaba d’inaugurar aquest dijous 26 d’abril amb ‘Chesil Beach’ de Dominike Cooke, adaptació d’una novel·la d’Ian McEwan, autor d’Expiació’, i amb una parella d’enamorats en un entorn conservador als anys seixanta, interpretats per Saoirse Ronan i Billy Howle. Les projeccions del D’A 2018 s’allargaran fins el proper 6 de maig en diferents espais de Barcelona, sobretot els cinemes Aribau Club, però també la Filmoteca de Catalunya, el CCCB o els cinemes Zumzeig. El certamen barceloní s tancarà el seu recorregut amb l’òpera prima de la navarresa Andrea Jaurrieta, ‘Ana de día’, cineasta formada a l’ESCAC, i que compta amb l’actriu Ingrid Garcia-Konsson que es fica en la pell de dos personatges en un thiller sobre la suplantació de la identitat.

Direccions

El tronc central del festival és la secció Direccions, entregada als títols més rellevants del cinema d’autor contemporani i internacional, amb films com ‘Desobedience’ del xilè Sebastián Lelio, que s’estrena en el cinema americà després de guanyar l’Oscar a la millor pel·lícula estrangera per ‘Una mujer fantástica’, ara amb Rachel Weisz i Rachel McAdams explorant els límits del desig en el context d’una comunitat ortodoxa jueva. O la pel·lícula inaugural del Festival de Cannes, ‘Los fantasmas de Ismael’ d’Arnaud Desplechin, amb Mathieu Amalric, Marion Cotillard, Louis Garrel o Charlotte Gainsbourg, i ambientada en el rodatge d’una pel·lícula en què es barregen realitat i ficció. També competeix el sud-coreà Hong Sang-soo amb una altra delícia cinematogràfica, ‘The Day After’, amb una ronda de malentesos i encontres protagonitzades per la parella del realitzador, Kim Min-hee.

‘Amante por un día’

També el francès Philippe Garrel participa amb un nou film rodat en un exquisit blanc i negre, ‘Amante por un día’, protagonitzada per la filla d’aquest imprescindible realitzador, Esther Garrel, que descobreix que el seu pare té un afer amb una joveneta com ella. El cineasta Abel Ferrara porta un film que parla d’ell mateix en la seva vessant com a músic, acompanyat de la seva banda, amb el títol ‘Alive in France’.

En aquesta secció cal subratllar el nou film del britànic Andrew Haigh, ‘Lean on Pete’, després de films com ‘Weekend’ o ’45 años’, que arriba a Barcelona després de passar per Venècia, sobre un adolescent en els marges de la societat que travessa els camps amb un cavall robat a la recerca d’una llar, amb un repartiment conformat per Charlie Plummer, Chloë Sevigny, Steve Buscemi, Travis Fimmel o Steve Zahn. També trobem la darrera obra d’un bell conegut del D’A, el canadenc Guy Maddin, a qui es va dedicar una retrospectiva en la primera edició de certamen barceloní. Maddin està acompanyat d’Evan Johnson i Galen Johnson a ‘The Green Fog’, una original visita cinèfila al ‘Vértigo’ de Hitchcock.

Altres seccions

La secció competitiva Talents, consagrada a descobrir directors novells i joves promeses, permetrà descobrir l’empenta del cinema català gràcies a noms com Meritxell Collell que amb el seu film debutant, ‘Con el viento’, que arriba a Barcelona després de passar pel festival de Berlín, planteja un melodrama familiar i femení sobre el rencontre d’una mare i la seva filla. O Sergi Portabella que escriu i dirigeix el film ‘Jean-François i el sentit de la vida’ sobre un nen que pateix assetjament escolar i que troba una porta de sortida gràcies a la lectura d’Albert Camus, entossudit des d’aleshores a conèixer l’escriptor francès, i amb un repartiment conformat per Max Megías, Clàudia Vega, Àgata Roca, Pau Durà i Theo Cholbi.

Altres candidats a tenir en con sideració són l’italià Jonas Carpignano que, després del ressò de ‘Mediterranea’, ara ha dirigit sota la tutela de Martin Scorsese ‘A ciambra’, un retrat d’un adolescent gitano de Calàbria que vol fer-se gran de seguida, film que arriba a Barcelona després de passar amb èxit per la Quinzena de Realitzadors de Cannes. També és interessant el film de la sèrbia Ivana Mladenovi, ‘Soldatii. Poveste din Ferentari’, que arribarà després de passar pel festival de Cannes, sobre la singular relació d’un escriptor amb un expresidiari gitano en el teixit difícil humà difícil del barri romaní i més pobre de Bucarest.

Més encara

Entre l’amplíssima oferta cinematogràfica del D’A 2018 sobresurt la retrospectiva dedicada al cineasta japonès Nobuhiro Suwa, resdient ara a França, i company de generació de directors como Hirokazu Kore-eda o la cineasta Naomi Kawase. Les projeccions d’aquesta secció focalitzada en Nobuhiro Suwa tindran lloc a la seu de la Filmoteca i, a part de títols fonamentals de la seva filmografia com ‘H Story’ (2001) o ‘Un couple parfait’ (2005), premi especial del Jurat de Locarno, també es podrà gaudir de la seva encisadora i preciosa miniatura ‘El león duerme esta noche’ (2017) amb un colossal i commovedor Jean-Pierre Léaud.

‘Good Time’

Una de les sessions més apetitoses serà sens dubte les projeccions especials del certamen barceloní en què trobem un títol tan punyent i espídic com ‘Good Time’ dels germans Benny i Josh Safdie, una de les revelacions del passat festival de Cannes, amb un irreconeixible Robert Pattinson protagonitzant una trepidant fugida amb el seu germà, discapacitat mental. En aquest apartat del festival barceloní es podrà disfrutar del segon títol programat pel D’A del cineasta sud-coreà Hong Sang-soo, ‘La càmera de Claire’, segona col·laboració del cineasta amb l’actriu Isabelle Huppert després de la divertida ‘En otro país’, i que ara agafa el festival de Cannes com a escenari.

Assenyalar la última producció de Lluís Miñarro, ‘Les Unwanted de Europa’ de Fabrizio Ferraro, un film que ressegueix les passes del filòsof alemany Walter Benjamin durant la seva fugida per terres franceses dels nazis i amb actors como el cantant Pau Riba o el poeta Vicenç Altaió. I recordar la producció de J.A. Bayona, ‘I Hate New York’ de Gustavo Sánchez, un documental rodat càmera en mà durant deu anys a la ciutat de Nova York en els ambients més underground seguint quatre dones transgèneres.

Article: Joan Millaret Valls

Deixa un comentari

» Normes d'ús dels comentaris
produït per