dilluns, 10 de desembre de 2018
Diari Maresme | Independent i Comarcal

El gironí Isaki Lacuesta fa història amb la seva segona Concha d’Or

Isaki Lacuesta, Concha d’Or

El palmarès del 66 Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià ha fet que el cineasta gironí Isaki Lacuesta aconsegueixi la fita a l’abast de ben pocs de guanyar la seva segona Concha d’Or. Es tracta del màxim guardó concedit amb tota justícias per un jurat internacional presidit pel realitzador Alexander Payne al preciós i excel·lent exercici cinematogràfic entre la ficció i el documental que representa ‘Entre dos aguas.’ En aquest film vibrant, magnètic i corprenedor, Lacuesta reprèn les passes dels germans gitanos Israel i Francisco José Gómez Romero després d’haver-los donat a conèixer quan tan sols eren canalla a ‘La leyenda del tiempo’(2006).

La tapada ‘Rojo’ esdevé una de les cintes vencedores

Benjamin Naishtat, Concha millor direcció

El Premi al millor guió ha estat repartit ex-aequo, d’una banda, pel britànic Paul Laverty per l’eficient i emotiu biopic sobre la figura del ballarí cubà internacional Carlos Acosta a la cinta amb coproducció espanyola ‘Yuli’ d’Icíar Bollaín; i de l’altra, pel veterà guionista francès Jean-Claude Carrière, de la mà del director Louis Garrel, que a ‘L’homme fidèle’ escriu una juganera i fresca història petitona d’amors perduts, tan inconstants com perdurables. Pel que fa a la Concha a la millor actriu ha estat per una desbordada mare que ha de fer front a l’imprevist en el film noruec ‘Blind Spot’ de l’actriu debutant en cineasta Tuva Novotni, un film nerviós i colpidor rodat en un estratosfèric únic pla-seqüència. Mentre que el Premi especial del Jurat ha estat pel trepidant i ambivalent film policíac ‘Alpha, the Right to Kill’ del filipí Brillante Mendoza sobre la batalla de narcotraficants i brigades policials especials als barris de barraques de Manila.

Però una de les clares triomfadores del certamen basc ha estat la coproducció argentina ‘Rojo’ de Benjamín Naishtat, la qual havia quedat immerescudament mig tapada enmig de la Secció Oficial. Aquest pertorbador i incòmode film polític de Naishtat ha estat reconegut amb la Concha de Plata a la millor direcció, Concha de Plata al millor actor per Dario Grandinetti i Premi a la millor fotografia per Pedro Sotero. ‘Rojo’ sobresurt pel seu tractament elusiu i la petjada d’una atmosfera feixuga i asfixiant alhora de fer una radiografia colpidora sobre el pòsit de feixisme social que es va escampant per l’Argentina, i que esclataria, ja fora de camp del film, en la dictadura del general Videla.

La crítica restitueix la força convulsionadora de ‘High Life’

Claire Denis, Premi Fipresci

Més enllà d’altres candidates amb millor valoració crítica i que han marxat injustament amb les mans buides de Sant Sebastià com ‘In Fabric’ de Peter Strickland o ‘Quién te cantará’ de Carlos Vermut, el premi de la crítica internacional FIPRESCI ha reivindicat el trencador film de ciència-ficció ‘High Live’ de la cineasta francesa Claire Danis. Un film amb protagonisme de l’actor Robert Pattinson o l’actriu francesa Juliette Binoche – present per partida doble en la Secció Oficial gràcies a la seva intervenció en un film ben antitètic a aquest, el film animista i espiritual ‘Vision’ de la japonesa Naomi Kawase -. ‘High Life’ és un film espacial sense massa coartada científica, desproveït d’efectes especials espatarrants, més pendent de la reflexió i l’especulació, sota un to intimista i carcerari, i amb un enfocament punyent i retorçat amb molts moments gràcies al paper increïble de la Binoche com a doctora fertilitzadora en una nau de presidiaris llençats al buit sideral a perpetuïtat.

Altres guardons

El Premi del Públic, concedit per votació popular entre els assistents de la secció Perles, ha estat per la cinta d’animació de coproducció espanyola de caire històric i polític ‘Un día más con vida‘ de Raúl de la Fuernte i Damian Nenov, un trepidant biopic sobre la figura del fotoperiodista polonès Ryszard Kapuscinski i el seu compromís personal al costat de la guerrilla durant la primera fase de la independència d’Angola l’any 1975. També per votació popular es va premiar ‘Girl’ de Lukas Dhont com a Millor Pel·lícula Europea pel retrat del sacrificat trasbals d’un nen de 15 anys transformat amb nena que lluita per ser ballarina.

El premi de la secció Zabaltegi-Tabakalera ha estat pel curtmetratge francès ‘Song for the Jungle’ de Jean-Gabriel Périot sobre la diàspora dels refugiats acampats a Calais esperant per poder entrar a Anglaterra abans del seu desallotjament. El jurat d’aquesta secció ha atorgat també una Menció Especial pel curtmetratge suís-espanyol ‘Los que desean’ d’Elena López Riera sobre una singular competició entre coloms pintats a mà.

El premi de la secció Nous Realitzadors ha estat pel japonès Hiroshi Okuyama per ‘Jesus’ mentre que el film espanyol-francès ‘Viaje al cuarto de una madre’ de Celia Rico Clavellino era mereixedor d’una Menció Especial d’aquesta secció, film que aconseguia un nou reconeixement amb el Premi de la Joventut En la secció del cinema llatinoamericà d’Horizontes Latinos els films premiats han estat el primer llargmetratge de l’actriu María Alche, ‘Familia sumergida’, mentre que ‘El motoarrebatador’ de Agustín Toscano obtenia una Menció Especial. A més, el Premi del Cinema Basc va ser per ‘Oreina (Cèrvol)’ de Koldo Almandoz.

Article: Joan Millaret Valls

Deixa un comentari

» Normes d'ús dels comentaris
produït per