diumenge
20
juliol
Diari Maresme
Portada arrow Entrevistes arrow L'entrevista arrow Ramon Masachs
Seccions
Portada
Notícies
Especial Eleccions 2007
Entrevistes
Cartes al director
Tira còmica
Editorial
Opinió
Ficcions
Crítica
Diari Maresme TV


Serveis
Agenda
El temps
Jocs
Passatemps
Classificats
Subscripcions
Pàgines Grogues
Llibres
Blocs


Ramon Masachs Imprimir email
03.03.08

Ramon Masachs és capellà de l’església de Poblenou, a Pineda de Mar, des de fa més de 20 anys. Ara, i després de les últimes declaracions apocalíptiques d’alguns bisbes espanyols, ha volgut fer ús de la seva llibertat d’expressió. Entre altres coses, està a favor del matrimoni homosexual, de legislar l’avortament i de la negociació per acabar amb ETA.

masachsg.jpgPer què va escriure aquest text? Havia pensat en les possibles conseqüències?
Era la necessitat d’expressar la indignació davant de les manifestacions d’alguns bisbes. Vaig penjar el text al web parroquial immediatament després de la declaració de la Conferència Episcopal. Sé el que em deia, i em mantinc.

Entre altres coses, està a favor del matrimoni homosexual.
El que no volen acceptar és la paraula “matrimoni”, perquè creuen que la seva finalitat és la procreació. Però això no és veritat. La finalitat de tot matrimoni és estimar a la parella. Si no, tots aquells que no tenen fills, estan en pecat mortal. També s’ha dit que perilla la família... En tot cas, si perilla la família és per altres coses, i no per una paraula.

Si un matrimoni és estimar la parella, per quin motiu els capellans no es poden casar?
Jo penso que el celibat s’hauria d’acabar ja. Però és qüestió de temps. Arribarà. De fet, alguns capellans estan casats, i no passa res. Són els que varen venir de l’església evangèlica.

Potser, pel que l’han criticat més ha sigut per reconèixer que està a favor de legislar l’avortament.
Sí, jo estic a favor de legislar l’avortament. Això no vol dir que estigui a favor d’avortar. És diferent. Però si ens preguntem: hi ha algun cas en el que l’avortament s’hauria de regular? La nostra resposta – estarem d’acord - serà positiva. Per tant, si hi ha algun cas en què és raonable avortar, llavors s’ha de legislar.

Sembla que també està d’acord en què Estat i Església segueixin clarament separats, no?
Jo crec que, com a tota associació ciutadana, l’Església té dret a opinar políticament. Però dins de l’Església hi ha gent molt diferent. Podem ajudar a fer la reflexió, animar a fer polítiques més socials. Però això no vol dir barrejar Estat i Església. Crec en una democràcia laica. Jo mai he acceptat  fer classes de religió a l’escola. Crec que l’escola està per altres coses, per una educació cívica, per ensenyar les diverses religions, les diferents cultures ...

Ha dit que està a favor de la negociació amb ETA. Què vol dir negociar per a vostè?
Vull dir que no crec que, simplement amb la policia, s’acabarà el tema d’ETA. Per tant, s’han d’asseure a la taula gent de l’entorn terrorista i els polítics.

parroquia.jpg

Negociar políticament?
Què vol dir negociar políticament? Apropar els presos al país basc no és negociar políticament? S’ha d’assegurar els terroristes que, si deixen les armes, podran subsistir econòmicament. Han de tenir algun futur per deixar la violència. Si creuen que podran tenir una vida digna, la seva postura canviarà.

Què li està passant a l’Església espanyola? És possible pensar en una Església catalana autònoma?
Quan l’Església defensa la unitat d’Espanya per damunt de tot, alguna cosa està passant. Serem creients, i serem Església, tant si som una Espanya “grande y libre”, com si som una Espanya federal, o com si som independents. I el fet de que no hi hagi una Conferència Episcopal Catalana depèn de molts factors. Depèn dels bisbes catalans, dels espanyols i de Roma, que no ho ha volgut.

Està en contra del Concordat?
Sí, i tant. El Papa no hauria de ser un cap d’Estat. Certament, l’Església no és només la jerarquia. I canviaran aquests privilegis.

Per qui no ho sàpiga, qui és el grup Paraula i Acció?
És un grup que va sorgir d’aquesta parròquia, i que ha recollit signatures recolzant les meves declaracions. El més important, però, és que han deixat clar que respecten l’opinió de qui no vulgui signar, o de qui no estigui d’acord amb allò que he dit. És un grup que ha sorgit per mirar més enllà, obrir-se a tothom.

Aquests moviments progressistes dins del catolicisme, amb associacions com Església Plural, no tenen clares influències de la Teologia de l'Alliberació llatinoamericana?
Crec que les condicions no són comparables. Allà tenen una situació dramàtica, amb molta més pobresa que aquí, una gran opressió, i problemes latifundistes molt greus. Però el que sí que hi ha aquí és aquesta necessitat d’obrir-se, molts intents de fer una reflexió diferent a la teologia oficial de la jerarquia. Es tracta de fer pensar, i no només de garantir l’obediència.

Què li pot passar, després d’aquestes declaracions? Espera alguna represàlia?
No. No pot haver-hi. Jo seré jo, Ramon Masachs, a tot arreu. I pensaré igual. Què em pot passar?

No entenc una cosa. Si les seves posicions són tan antagòniques amb la jerarquia, per què no surt de l’Església oficial?
I per què no ho puc intentar canviar des de dins? Jo puc viure una Església diferent. M’indigna aquesta Església que viu en un palau. Viuen en un altre món. Però tinc llibertat per expressar-me, i dir allò que penso.

Però, d’alguna manera, vostè no deixa de funcionar com una franquícia, que finança aquesta Església que critica tant.
És possible. Per això, ara, volem demanar que els comptes siguin transparents. Volem fer venir al bisbat per a què ens expliquin on van els diners, i quines quantitats van a parar a la COPE.

per Aquesta adreça de correu electrònica està protegida contra els robots d'spam, necessites activar Javascript per veure-la

17 Comentaris >>

David R. el 03.03.08 a les 22.43

  A aquest home li tancaran la parròquia. Però el felicito.
Després de les bofetades que van donant els bisbes... i tanta repressió que gasten: que ni mètodes anticonceptius, que ni amor de parelles gais, que perilla la família perquè hi ha gent que s'estima diferent... en quin món viuen? Per què no anavenn els bisbes a les manifestacions contra la guerra de l'Irak? Ramon, estem amb tu

a el 03.03.08 a les 23.00

  Visca la valentia, i visca, d'una vegada, dir les coses clares. Una altra Església és possible.

Jordi Sancho - Pineda de Mar el 03.03.08 a les 23.08

  Endavant Ramon
Per la llibertat d’expressió i per les persones...

David R. el 04.03.08 a les 00.36

  D'acord amb "a" Una altra església és possible! Ara calen més ramons... en el sentit que hi hagi més capellans que diguin lliurement el que pensen de tota la doctrina que no ens creiem. I potser, els que sí creiem en Jesús i encara no havíem apostatat, tornarem a anar a missa... Ànims al Poblenou!

Creient el 04.03.08 a les 00.42

  Endavant amb el missatge de Jesús. Una altra Església és possible!

Marc el 04.03.08 a les 09.59

  L'Ésglesia no només és la jerarquia. Tots podem dir com volem ser fidels al cristianisme.

Grup Paraula i Acció el 04.03.08 a les 17.58

  Des de dins la comunitat parroquial ens han fet pensar en la conveniència d'afegir al vostre Diari aquest petit article del BLOC de la parròquia, que hem fet el grup Paraula i Acció. Salutacions!


Abraçades i pedregades arran de la declaració d’en Ramon

Hem rebut moltes, moltíssimes, abraçades. Per telèfon, per mail, per carta. De creients, de capellans… i d’algun no creient; d’altres pobles propers i de fora de Catalunya. També hem escoltat i encaixat crítiques constructives. I també hem deixat de banda paraules (poquíssimes) més properes a l’insult i a l’amenaça, del tipus “que tanquin la parròquia” o “que el facin fora” que es desacrediten per elles mateixes. Qui coneix a en Ramon, encara que no pensi com ell, difícilment l’increparà o el malinterpretarà. Sabrà perfectament que és una persona constructiva, amb una fe ferma i una visió clara de l’Evangeli, i que, com el propi Evangeli, transmet la visió d’un Jesús acollidor i amb capacitat de perdó.

Ramon Masachs només es defineix com a “Seguidor de Jesús” i mostra una actitud pròpia de l’Evangeli: no hi ha cap cas a l’Evangeli de persones que, tot acudint a Jesús amb cor sincer, els hagi tancat els braços, i per això en Ramon no tanca els braços a ningú, perquè és “seguidor de Jesús”. Volem ressaltar aquestes declaracions d’en Ramon a El Punt:

«Qui és capaç de condemnar l’estima de dos persones del mateix sexe o d’afirmar que en cap cas l’avortament es pot permetre? Per què no es pot negociar la pau a Euskadi? Només per salvaguardar la unitat d’Espanya? Amb això no hi combrego”

De fet, el matrimoni homosexual i l’avortament estan actualment legislats. Per tant, estar a favor d’aquest matrimoni o de la legislació de l’avortament no hauria de sorprendre tant: simplement, està d’acord amb la legislació i ho expressa. Enlloc ha dit que està a favor de “l’avortament lliure! I per cert, tinguem present que tampoc el PP, que es va manifestar amb els bisbes a Madrid, ha dit en la campanya que vulguin derogar la llei actual.

I del diàleg amb ETA per aconseguir la pau… quina hipocresia! N’hi ha bisbes que ho han intentat i tant de bo ho haguessin aconseguit! I hi va haver un capellà que va contribuir per la pau a Irlanda!

Per cert, algú s’ha preguntat (dels creients) què ens diria Jesús respecte aquest diàleg per intentar aconseguir la pau?

També us convidem a llegir el bloc
http://esglesiaplural.cat/blogs/2_parroquia_poblenou/

xavier el 04.03.08 a les 23.21

  visca, visca!!! Una nova església és possible... l'església TOTALMENT BUIDA DE GENT. Que ara ja quasi no hi va ningú, doncs encara menys!!!
Apa, que cada un faci la seva, i sobre tot fer-vos els 'gallets' pel fet de pensar 'diferent' de la Jerarquia. Això sí que 'mola'. I el Bisbe de Girona, on és? No sabe, no contesta.

Us recomano que us afegiu a alguna de les moltes agrupacions protestants que ja hi ha, i deixeu als catòlics en pau!

Ciau!

Donna el 05.03.08 a les 00.43

  Efectivament, les esglésies es buiden, entrem en un altre temps. Sí, és temps de canvis per l'Església, però no perd vigència el missatge de Jesús. Molts ens sentim més a prop d'en Ramon que no pas d'en Rouco... Aquesta ultra dreta catòlica, hereva directa del franquisme, és la que acabarà de buidar les esglésies. I com a catòlica ho assumeixo amb absoluta pau, sense dir-li a ningú, ni tan sols als de la ultra dreta catòlica , que se'n vagin del catolicisme ni que "ens deixin en pau". Amic Xavier: Jesús ens va dir que ens estimessim els uns als altres. Des de la diferència, des de la llibertat d'expressió, intentaré estimar sempre.
Ah! I no entenc per què alguns aprofiteu això per atacar al Bisbe de Girona. Tanta mania li teniu?

pol el 05.03.08 a les 10.28

  Si no no t'agrada, el millor és sortir. esteu ajudant a aquesta Església, us agrada o no. El papa existeix gràcies a la base. Les declaracions de Masachs sín valentes, però no serveixesn per a res

Raul el 05.03.08 a les 16.15

  Aquest l'úni que vol és fer-se notar!!

Manu el 05.03.08 a les 20.07

  Felicitats a la gent valenta que lluiten per un món on viure sigui més fàcil independentment de com pensis, estimis, guanyis, ... Cal molta gent així per canviar el món. Però crec que entre tots ho aconseguirem!!!!!!

Eduard el 06.03.08 a les 01.00

  Ramon Masachs i Grup Paraula i Acció diueu coses que no tenen res a veure amb el missatge de Jesús. Crec que us esteu comportant com a enemics de l'Església. D'Església només n'hi ha una, i és de Jesús. Si sou creients, us demano que pregueu, que reseu el rosari, i que llegiu la Bíblia cada dia.

Déu el 06.03.08 a les 11.53

  A cagar a la via Eduard!

Àngels el 06.03.08 a les 16.42

  Amic Eduard, L'esglèsia no té res a veure amb el misatge de Jesús. Ser enemic de l'Esglèsia i la seva hipocresia no és ser enemic de Jesús, ans el contrari, si Jesús tornés crec que treuria l'Esglèsia del Temple com ja va fer fa 2000 anys. Per hipocrites i fariseus.
L'esglèsia està feta per homes i els homes s'equivoquen, amic. Només el misatge d'amor pot perdurar, i l'amor és incondicional sigui de la mena que sigui i l'esglèsia no pot condemnar als qui s'estimen, sigui entre homes o dones o no.
Una cosa són alguns homes que la composen, però per a mi l'Esglèsia és la piràmide econòmica més gran mai muntada! Porten 2000 anys jugant amb la por i per fi els comença a sortir el tret per la culata. Ja era hora!

Manu el 08.03.08 a les 14.09

  Estic d'acord amb l'Àngels: no cal confondre el missatge de Jesús i l'Esglèsia (entesa com a jerarquia de poder). Per tant, tot canvia, i esperem que l'esglèsia, des de dins, canviï per acollir a tothom independentment de com pensin o estimin.

Miquel Roig Herran el 07.06.08 a les 18.24

  Estic molt d'acord.
Vodria asabentarme de la web d'aqueta parroquia
Escriure comentari
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Escriu els caràcters de la imatge

Nota: Si vols que surti la teva imatge junt el comentari, has de registrar-te a Gravatar.com

busy
 
 
Go to top of page Go to top of page
 
Últimes notícies


Safrà Restaurant

Més llegit


Academia Triangle

| Portada | Notícies | Especial Eleccions 2007 | Entrevistes | Cartes al director | Tira còmica | Editorial | Opinió | Ficcions | Crítica | Diari Maresme TV |