dilluns, 10 de de febrer de 2020
Diari Maresme | Independent i Comarcal

El regreso

el_regresoEl regreso
Joseph Conrad
Funambulista
123 pag.

En la
introducció a 'El negre del Narcissus'
Conrad ens dona una definició dels seus principis artístics afirmant que l'artista
descendeix a l'interior de sí mateix i, en aquesta solitària
regió de tensió i lluita, si té talent i sort, troba els termes de la seva
proposta. Una proposta que apel·la a les nostres facultats menys evidents, a
aquella part de la nostra naturalesa que, degut a les bel·licoses condicions de la existència, ens veiem obligats a mantenir a resguard
de les mirades, protegida per les nostres qualitats més resistents i fortes,
com un vulnerable cos per l'armadura d'acer
. En aquest sentit, fidel als
seus principis, Conrad relata a 'El regreso' l'ànima d'un home que, cuirassat
amb l'armadura de les convencions socials, veu com el seu món comença a
trontollar quan la seva dona, per mitja d'una
nota, l'informa que el deixa per un altre home.

A partir d'aquí, la força narrativa de Conrad
aconsegueix ambientar apel·lant a l'expressionisme
dels sentits un món prou etiquetat com per que el protagonista es preocupi més
pel que diran
que no pas pel fet que la dona l'hagi abandonat en busca d'un altre vida. És
així com el nostre protagonista s'adonà que havia sigut víctima d'una commoció: no d'aquells cops violents o demolidors
que es veuen a venir, que es poden resistir, que un pot tornar i oblidar, sinó una estocada, insidiosa
i penetrant, que remogué tots aquells ciments
ocults i cruels que les arts del diable i les pors del homes –i pot ser la infinita
compassió de Déu- mantenen confinats en el més
recondit dels nostres cors
. Aquest 'out of joint' en el que es veu
el protagonista el portarà a fer tota una serie de disquisicions sobre la
vergonya i l'oprobi social que el fet que l'hagin abandonat suposa, i que es veuran agreujats quan la seva dona, al cap de poc
temps de marxar, sense el valor necessari per
començar una nova vida, torna a casa. Els personatges, d'aquesta manera, veuen
els seus desitjos supeditats a les convencions
socials, el que remarca la falsedat de la seva vida i que Conrad culminarà de forma sorprenent.

Així, tornat als principis estètics de Conrad podem afirmar que 'El regreso' aconsegueix
mostrar la tensió i la passió que bategen
en el cor de cada moment veraç
, en aquest cas, la tensió i la passió que
emergeixen quan es treuen a les persones de les frontisses
d'una vida prou arrelada al marc d'una convenció social que, al deixar la
porta, més que oberta, desencaixada, dona pas
a qualsevol cosa.

per Diego Giménez

Deixa un comentari

» Normes d'ús dels comentaris