dilluns, 10 de de febrer de 2020
Diari Maresme | Independent i Comarcal

REC i The Fall, els grans triomfadors de Sitges 2007

Només un cop has recuperat les
energies, desprès de llargues jornades de fins a set pel·lícules seguides, i
haver recuperat les hores de son perdudes, un pot seure i valorar el que ha
donat de si un festival com el de Sitges. Han estat prop de dues setmanes de
cinema fantàstic, de terror i ciència ficció on hem vist pel·lícules per a tots
el gustos.

El Palmarès oficial d’aquest Festival
Internacional de Catalunya està encapçalat per la producció nord-americana-anglo-inidia
The Fall, dirigida pel director de videoclips, i de films tan difícils
de veure com La Celda,
Tarsem Singh. The Fall és un film preciosista embolcallat d’una factura
impecable que explica el viatge fantàstic per vint-i-sis països d’un grup
d’herois. Com acostuma a passar sovint, poca gent apostava pel film de Tarsem
per endur-se el premi a la millor pel·lícula. El que sí és cert, és que amb
aquest premi, el Festival de Sitges recupera aquella funció que la va
caracteritzar durant molt anys que ha estat la de descobrir petites joies cinematogràfiques
per al públic.

Per una altra banda, l’altra triomfadora
d’aquest festival ha estat el film de terror televisiu REC. El tàndem
format per Jaume Balagueró i Paco Plaza s’han endut els premis a la millor
direcció i el de millor actriu per Manuela Velasco. A banda d’altres premis paral·lels
com el del públic i el de la crítica, molta gent considera que REC ha
estat la vencedora moral d’aquest Festival i ha estat capaç de fer coincidir
crítica i públic, que ja és molt. Cap a mitjans de novembre tindrem la
oportunitat de veure aquest film de terror
innovador i de caire personal, gravat amb càmeres digitals d’alta definició i
mòbils de nova generació.

El que no s’acaba d’entendre és
com li han pogut donar el premi al millor guió al darrer film de Park Chan
Wook, I,m a Cyborg but its OK. La pel·lícula explica ni més ni menys la
història d’una adolescent que es pensa que és un robot. Molt lluny de la
brutal, asfixiant i galardonada Old Boy, el director Koreà ha passat pels
festivals i certamens d’arreu del món amb més pena que gloria amb el seu film insuls
i avorrit.

El japonés Takashie Miike no
podia faltar a la cita anual amb el cinema fantàstic i ha presentat el seu
“sushi-western” Sukiyaki Western Django amb la participació del gran
Tarantino. Miike també s’ha endut el premi a la Millor Fotografia i al de
Millor disseny de producció. Ja fora de concurs, Johnnie To ha presentat els
seus darrers films: Mad Detective i el film fet a sis mans Triangle.

Els jurat també ha decidit
entregar el premi de millor actor a Sam Rockwell, per Joshua (El hijo del
mal
) i el film de Katsuhiro Otomo, Mushishi, s’ha emportat el de
Millors Efectes Especials i Millor Banda Sonora. La nota més gore i macabre
l’han posat aquest any films com la francesa A l’interieur, guanyadora del
Premi al Millor maquillatge, The frontiere o la esquizofrènica Bug.

El Gran Premi del Festival
va ser per l’emblemàtic George A.
Romero. El director de La noche
de los muertos vivientes
venia a presentar a Sitges Diary of the dead i es va endur una ovació per part del públic
i de la crítica amb aquesta cinta de zombies en clau de documental que critica
ferotgement la massificació i l’ús banal dels mitjans de comunicació.  No hem d’oblidar també que aquest any Sitges ha celebrat el 25 aniversari de
Blade Runner amb la presència de Syd Mead (disseny de producció),
Douglas Trumbull (efectes especials), i Rutger Hauer, que ha rebut el premi la Màquina del Temps.


Un any
especialment made in Spain

El debutant J. A. Bayona ha estat
l’encarregad d’obrir el Festival amb la seva opera prima El Orfanato.
Film de terror melodramàtic i de suspens interpretat brillantment per Belen
Rueda. En el seu primer cap de setmana, el film produït per Guillermo del Toro
ha estat capaç de recaudar prop de 6 milions d’euros i ser la pel·lícula
espanyola més vista d’aquest 2007. Aquest any, Sitges s’ha convertit en un gran
aparador de la producció fantàstica espanyola, representada amb títols com la
ja mencionada REC, l’esperada Los Cronocrímenes de Nacho Vigalondo,
l’avorrida El rey de la
Montanya
de Gonzalo López-Gallego, Los justos de
Manuel Carballo o la matemàticament interessant La habitación de Fermat.

La
secció Premiere d’enguany anava carregada d’algunes sorpreses i també d’algun
“bodriete”.  El film èpico-fantàscit Stardust, que significa el retorn a la gran pantalla de Michelle Pfeiffer, ha
estat una de les sorpreses d’aquesta edició juntament amb l’esbojarrada Hot Fuzz (Arma Fatal) d’Edgar Wright (Parties Zombie) i interpretada pel
carismàtic Simon Peg. El sanguinolent remake del clàssic de John Carpenter, Halloween, realitzat per Rob Zombie i el més nou de Woody Allen, Cassandra’s Dream, ha estat el més destacat de la secció Premiere
d’enguany. També hem de destacar el darrer film de Brian de Palma, REDACTED, on de Palma fa una critica a la guerra de l’Irak amb un film colpidor que fa trontollar els codis ètics i cívics de la
societat actual.

per Albert Canalejo

Deixa un comentari

» Normes d'ús dels comentaris